
Napędy spotykane w różnego typu maszynach czy aplikacjach przemysłowych mają odmienny charakter i można je rozmaicie klasyfikować – chociażby z uwagi na aspekt typu napędu. Czasami jest on zasilany elektrycznie, czasami spalinowo lub ręcznie. Jednakże w bardzo odmiennych sytuacjach w strukturze konstrukcji takich układów pojawiają się przekładnie zębate. Odgrywają one bardzo istotną rolę, a to, czy będą prawidłowo działać zależy przede wszystkim od tego, czy będą odpowiednio konserwowane i przygotowywane do użycia.
Zastosowanie przekładni zębatych
Można pokusić się o wymienienie co najmniej kilku branż, w przypadku których eksploatowane są urządzenia posiadające takie podzespoły w ramach konstrukcji. Przekładnia zębata jest więc składową sprzętu używanego w rolnictwie, budownictwie, przemyśle spożywczym, tekstylnym czy farmaceutycznym. Dlaczego jest ona nadal popularna? Przesądzają o tym walory wytrzymałościowe. Wykonanie przekładni z dobrej klasy stali czarnej lub nierdzewnej zapewnia im długie użytkowanie, o ile w ramach konserwacji zapewni się regularne smarowanie. Dzięki niemu stykające się ze sobą elementy będą pracować płynnie bez zbędnego tarcia.
Rodzaje przekładni zębatych
Wśród zwykle spotykanych wariantów wskazać można takie układy, jak przekładnia zębata prosta, nie mniej popularna przekładnia zębata walcowa (cechuje ją równoległe usytuowanie wzajemnych usiłowań osi obrotu). Poza tym warto wspomnieć o przekładniach obrotowych, gdzie do uzyskania ruchu niezbędne są dwa koła, jak również liniowych – tam koło współpracuje z listwą zębatą, a ruch zamienia się z obrotowego w posuwisty i na odwrót. Poza przekładniami z metalu w niektórych aplikacjach montowane są też modele wykonane z tworzywa sztucznego.
Podstawowe techniki konserwacji
Jak już nadmieniono, kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy przekładni ma smar. Warto zadbać o to, aby był on w miarę systematycznie nanoszony na elementy robocze, co ograniczy niepożądane tarcie i sprawi, że ruch w układach będzie płynny. Oczywiście trzeba jeszcze sięgnąć po odpowiedni preparat, który zapewnia z jednej strony optymalną lubrykację, a z drugiej okaże się trwały. Bardzo dobrą opcją okaże się z pewnością smar Svitol – biodegradowalny, spełniający wymagania standardu IP 239, poddany testowi tarcia SRV oraz testowi własności smarnych HFRR. Zapewnia on też przekładniom dodatkową ochronę antykorozyjną.
Czytaj również:
Bielizna termoaktywna do pracy fizycznej. Jaką wybrać?
Hałas w miejscu pracy. Jak chronić uszy?
Czym smarować zawiasy w drzwiach? Postaw na smar Svitol
Szukasz smaru odpwiedniego do smarowania przekładni? Sprawdź naszą ofertę: