Opinie o Nas
Blog – kategorie
Tagi

Połączenia ciesielskie - hurtownia Armet

Jak wykorzystujemy pasy transportowe? 2
Jak wykorzystujemy pasy transportowe?

Pasy transportowe, inaczej zwane pasami mocującymi wykorzystywane najczęściej do zabezpieczania wszelkiego rodzaju ładunków. Przy transportowaniu drogą lądową, za pomocą samochodów i tirów, drogą morską na statkach oraz drogą powietrzną. Są bardzo ważnym elementem zabezpieczania transportowanych ładunków przed przemieszczaniem się oraz ich ewentualnym uszkodzeniem. Każdy pas jest szyty na zamówienie zgodnie z wymaganiami klienta, a w jego skład wchodzi hak dwu palczasty oraz grzechotka (napinacz), za pomocą których mamy możliwość zamocowania i napięcia pasów do elementów mocujących i bezpośrednio do ładunków. Pasy występują w kilku wariantach wytrzymałościowych, w zależności od ciężaru (tonażu) transportowanych ładunków.

Właściwości pasów transportowych

O właściwościach pasów transportowych dużo może nam powiedzieć, kolor etykiety dołączonej do pasa. Na pasach transportowych znaleźć możemy etykiety w trzech kolorach. Niebieskim, zielonym i brązowym. Kolory te warunkują materiały, z jakich zostały wykonane pasy, zakres temperatur, w jakich możemy wykorzystywać pasy oraz określają substancje chemiczne, które mają wpływ na właściwości pasów oraz są dla nich szkodliwe. Na etykietach znajdziemy również informacje na temat wytrzymałości pasów dla poszczególnych wskaźników. Dla pasów mocujących określane są trzy najważniejsze parametry. LC (lashing capacity), co oznacza – zdolność mocowania, czyli dopuszczalne obciążenie. Jest to parametr określający najwyższą siłę, z jaką w linii prostej (naciągnięty po linii prostej) pas może zostać użyty. Standardowa wartość dla tego rodzaju parametru wynosi 2500 daN ( 1daN = 1kg). SHF (standard hand force), czyli – nominalna siła ręczna. Jest to drugi parametr określający wytrzymałość pasów mocujących. Jest to maksymalna siła, która dotyczy napięcia napinacza ręcznego, z jaką możemy zadziałać na dźwignię tego napinacza. Standardowa wartość dla tego parametru wynosi 50 daN. Zwiększenie tej siły może skutkować zdeformowaniem napinacza i jego uszkodzeniem. STF (standard tension force), czyli – nominalna siła napięcia. Jest to ostatni parametr warunkujący wytrzymałość pasów mocujących. Określa on siłę, z jaką może zostać dociśnięty do podłoża ładunek. Im mocniej dociśnięty do podłoża ładunek, tym większa jego stabilność podczas transportu. Dociśnięcie do podłoża skutkuje zwiększeniem siły tarcia, a ona skutkuje zwiększeniem właśnie stabilności zamocowanego ładunku. Wartość tej siły uzależniona jest bezpośrednio od ilości zębów i średnicy wałka oraz długości rączki napinacza. Kolor niebieski etykiety mówi nam: że pas wykonany jest z PES, czyli poliestru, jego zakres temperatur, w jakich może być bezpiecznie użytkowany to -40 do +100 o C. Substancje chemiczne jakie mają wpływ na jego właściwości to ługi, którym działaniu ulega oraz kwasy mineralne, na których działanie jest odporny. Pasy z kolorem niebieskim są również najczęściej wykorzystywanymi pasami. Pasy z etykietą w kolorze zielonym wykonane są z PA, czyli poliamidu, dla którego zakres temperatur, w jakich może być bezpiecznie użytkowany, wynosi dokładnie tyle samo, czyli -40 do +100 o C. Jeśli chodzi o substancje chemiczne, to negatywny wpływ na ten rodzaj pasa mają kwasy mineralne, natomiast odporny jest na działanie alkaliów. Ostatnim kolorem etykiety jest kolor brązowy. Ten rodzaj pasa wykonany jest z polipropylenu, czyli PP. Jego zakres temperatur dla bezpiecznej pracy wynosi od -40 do + 80 o C. Substancje chemiczne, jakich dzianie wpływa na jego właściwości to w małym stopniu kwasy i ługi.

Dołączane często do pasów haki dwupalczaste zwane inaczej „podwójny pazur” są hakami profilowanymi, wykonanymi ze stali konstrukcyjnej. Ich kształt i wyprofilowanie gwarantuje bardzo duże możliwości wytrzymałościowe. Są one pokryte warstwą galwaniczną, dla zwiększenia ich odporności na działanie korozji. W zależności od rozmiaru haka, różne są ich siły wytrzymałościowe.

Konstrukcja pasów transportowych

Pasy transportowe jak już wiemy, wykonane są z tworzyw sztucznych, jakimi mogą być, poliester, poliamid lub polipropylen. Każdy z tych materiałów posiada strukturę pojedynczych nici (włókien), z których jest wykonywany i następnie pleciony jest cały pas mocujący. Pasy w zależności od potrzeb posiadają różną szerokość taśmy. Szerokość taśmy ma również znaczący wpływ na ich wytrzymałość. Węższe pasy na przykład 25mm posiadają wytrzymałość do 1 tony siły zrywającej. Są to oczywiście teoretyczne wartości, ponieważ mogą one różnić w zależności od producenta, rodzaju materiału oraz jego struktury. Wraz z taśmami na całe pasy składają się napinacze do pasów. Wykonane są one ze stali konstrukcyjnej, ocynkowanej. Napinacze składają się między innymi z takich elementów jak dźwignia i wałek napinający. Im dłuższa dźwignia tym większy moment siły napinającej. Więcej zębów w trybach daje nam możliwość zablokowania większej siły napięcia pasa.

Zastosowanie pasów transportowych

Pasy transportowe posiadają w zasadzie tylko jedno zastosowanie. Zabezpieczanie ładunków podczas transportu. Jest to jednak tak istotna kwestia, że są one bardzo ważnym elementem każdego procesu transportowania ładunków. Jak wiemy niezabezpieczone rzeczy podczas transportu ulegają przemieszczaniu się, co bezpośrednio może prowadzić do ich uszkodzenia i powodowania ryzyka w otoczeniu. Pasy mocujące zabezpieczają tak ładunki, że te zostają dociśnięte do podłoża albo zamocowane do stałych elementów konstrukcji nadwozia na przykład w samochodach. Pasy stosowane są, jak już wspomniałem na początku, na statkach podczas transportu drogą morską, drogą powietrzną lub na pociągach. Nie chcę tutaj wchodzi w dziedzinę fizyki i błyszczeć wiedzą na ten temat ;) ale mowa tutaj o sile bezwładności, która działa na ciała znajdujące się w jednym układzie odniesienia, który to układ porusza się ruchem przyspieszonym.

Komentarze do wpisu (2)

14 grudnia 2018

Dobrze napisany tekst na ciekawy temat. Mam nieco do czynienia z logistyką więc zawiesia czy pasy transportowe to temat mi znany. Ogólna refleksja jest taka że nie ma na rynku wiele dobrej jakości rozwiązań w tej kategorii. Nawet jak się co innego na pozór wydaje. Sklepów z takim zaopatrzeniem jak Muntech mamy niewiele - pasy spełniające wymagania wytrzymałościowe wymagają bardziej wnikliwych poszukiwań. A przecież nie są drogie i u Was można je kupić od ręki...

24 grudnia 2018

Pomagałem sobie niedawno pasami przy przenoszeniu mebli w czasie przeprowadzki. Takie dodatkowe zastosowanie ale czytałem że więcej osób tak robi. Mam zestaw pasów z muntech w aucie - raz po raz trzeba coś zabezpieczyć żeby nie latało jak piłka po pace. Wtedy pasy idealne do tego.

  biuro@muntech24.pl

 61 662 30 96

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl