Każde z zawiesi znajdujących się w użyciu ma swoje dopuszczalne obciążenie robocze. W skrócie jest ono określane po prostu jako DOR zawiesia. Rozwiązania w tym zakresie są wykorzystywane do przenoszenia ciężkich ładunków, z reguły w ramach szeroko pojętego transportu bliskiego. Akcesoria te są stosowane wraz z konkretnymi maszynami, takimi jak dźwigi, suwnice czy żurawie. Z uwagi na swój charakter zawiesia nadają się znakomicie do podnoszenia gabarytów nie tylko o zróżnicowanej wadze, ale także specyficznym kształcie.
Typy zawiesi na rynku
Wyodrębnia się w tym momencie głównie modele zawiesi pasowych, wężowych oraz stalowych. Dwa pierwsze rodzaje są wykonane z właściwie dobranych tworzyw sztucznych. Nadają się do przenoszenia elementów, które mogłoby uszkodzić zawiesie ze stali, jednakże cechuje je niższa wytrzymałość. Sprawdzają się też tam, gdzie nie ma ryzyka zniszczenia materiału zawiesi w wyniku oddziaływania wysokich temperatur. Jeśli takie czynniki się pojawiają, lepiej jest wówczas sięgnąć po wariant stalowy.
Charakterystyka zawiesi
Istotnym elementem każdego zawiesia są cięgna. Ich ilość wynosi maksymalnie cztery i wszystkie naraz muszą znajdować się w użyciu. W zależności od liczby cięgien oraz kąta ich rozwarcia różnie przedstawia się wytrzymałość. Generalnie ogólna solidność zawiesi jest wypadkową dwóch czynników – z jednej strony są to cięgna, a z drugiej rodzaj materiału, z którego samo zawiesie zostało wyprodukowane. Warto podkreślić, że im większy będzie kąt rozwarcia między cięgnami, tym udźwig spada. Maksymalny dopuszczalny kąt to w tym przypadku 120 stopni – oznacza on spadek maksymalnego udźwigu aż o połowę.
Obliczanie DOR zawiesia
Jak wspomniano powyżej, DOR zależy w praktyce od rodzaju materiału wykorzystanego przy produkcji zawiesi, jak też z kąta rozwarcia cięgien. Model obliczeń wygląda inaczej, gdy mamy do czynienia z jednym cięgnem, a inaczej, gdy jest ich więcej. Reasumując to w pewnym skrócie, dopuszczalne obciążenie robocze wylicza się, mnożąc DOR pojedynczego cięgna przez właściwy współczynnik dostosowany do liczby cięgien oraz kąta rozwarcia pomiędzy nimi.
Czytaj również:
Jak przewieźć altanę ogrodową?
Produkty powiązane: